January 19, 2013

Projek Pertama ku

Kisah hidup...

Hidup itu pasti ada pasang surutnya...Ya ini minggu ketiga aku bergelar penganggur terhormat. SANGAT!!! Terasa hidup ini kehilangan amat. Tiada pagi yang kelam-kabut kerna punch card bagai, tiada bergaduh tempat parking, tempat tu juga pasti sunyi kerna tiada si bising ni di pejabat....WUUUUlalala...itu terbukti. Kerna apa? Kerna mereka semua sunyi dan rindukan adik mereka ni yang tak pandai diam-diam... Rindu eh? abaikan.

Terkadang Allah menegur kita dengan cara yang paling halus...
dan ini mungkin teguran buat aku agar tidak terlalu selesa...

Akibat takut kemalasan melanda dan teringat kata-kata 'Ilmu itu luas, cari dan tuntutlah!'...maka bersesuaian dengan hati yang meronta-ronta... Nak Menjahit! Nak Menjahit! ....Kali terakhir menjahit baju raya sendiri tahun lepas dengan berbekalkan ilmu asas yang ada serta ilmu Ibunda tercinta yang tak jemu mengajar. Kemudian berazam akan mempraktikkan ilmu setengah jalan pada setiap malam...kerna siang bekerja...tapi malangnya...sampai habis kontrak...sehari pun tak pernah buat. Setinggi mana pun ilmu...andai tidak dipraktikkan dalam kehidupan, percayalah ilmu itu menjauh...ya BENAR sekali.

Minggu kedua sebagai penganggur... nekad dan berusaha ke kelas jahitan yang pernah dihadiri pada tahun 2008. Pelajar yang pernah dibuang kerna tugas sebagai pendidik...kini hadir kembali dengan penuh harapan meraih simpati pada guru jahitan...Syukur Alhamdulillah Allah permudahkan urusan. Aku diterima kembali walaupun kelas sesi 2013 telah bermula sejak beberapa hari. Dan Emak la yang paling gembira mendengar hal ini. Hari-hari ku yang mengganggur sejak beberapa hari kini kembali sibuk di pagi hari, terisi dengan ilmu jahitan dan petangnya ilmu alam rumah tangga...erkkkk TANGGA RUMAH.

Ada macam cerita pulak tak? Pada suatu hari.... tettttt.


Benar kata orang...andai ilmu itu dituntut kerna terpaksa...sukar sekali untuk memahaminya. Hasilnya jauh sekali. Dulu si anak emak ini dipaksa untuk hadir ke kelas jahitan sesi petang...paginya mendidik...petangnya dididik. Berat kaki melangkah, berat juga projek-projek jahitan nak siap. Teman lain dah projek ke 7, si anak emak ini pulak masih projek ke 4. Berbeza kali ini hadir dengan niat hati sendiri, kerna tanggungjawab, kerna apa yang kita lakukan atas namaNYA...semuanya tenang dan berjalan dengan lancar.


Maaf...tiada sesi pembelajaran jahitan di sini ^_^


Buku > Kertas > Kain = Siap Projek Pertama
ON TIME!!!
Hasil pertama 2013.
Alhamdulillah.

Pembelajaran ini memerlukan fokus yang mendalam. Terhasilnya apa yang kita usahakan dengan nyata merupakan satu kepuasan. Tanpa fokus, apa yang kita usahakan bersama niat pada mulanya tidak memberi apa-apa erti walaupun berhasil.


"Jadilah kamu seorang pengajar atau pelajar atau mendengarkan (ilmu) atau mencintai (ilmu) dan janganlah kamu menjadi orang yang kelima, kamu pasti menjadi orang yang celaka" 
(HR Al-Baihaqi)


Gembira sangat...dapat siapkan projek. Walaupun tak berapa sempurna tapi amat bermakna ^_^.
Dalam gembira sedih juga...kerna tiada pekerjaan... Bertabahla kan...Berusaha...Pasti Allah hadirkan yang lebih baik. Pada yang senasib dengan diriku... Jangan sesekali putus dengan rahmat Allah ya...Kita diberhentikan kontrak pekerjaan bukan bermakna hidup kita terhenti di situ...Dunia Allah luas... Cari dan cari. Tuntutlah dengan penuh yakin dan sabar. InsyaAllah Allah dah sediakan yang lebih baik buat kita semua...aamiin ya rabbal'alamiin...

Bermimpilah tentang cita-cita masing-masing, sekalipun tidak dapat diterima akal, sekalipun orang mentertawakan... Biarkan dan Biarkan... Berusaha setelah bermimpi untuk jadikan mimpi ke alam nyata!!! 


Terima kasih membaca ^_^






No comments:

Post a Comment